Comprehensive web solution for the management of training in the Higher Polytechnic School of Chimborazo using an Agile Framework
DOI:
https://doi.org/10.47187/perspectivas.vol3iss2.pp16-25.2021Keywords:
Scrum, SOA, J2EE, Nielsen, PostgreSQLAbstract
The purpose of this work was the design, implementation and evaluation of a comprehensive web solution for the automation of the training management process at the Polytechnic School of Chimborazo, as a model to be followed in Higher Education Institutions. For which, initially a market analysis and several research works in this area were carried out to find a possible solution that adapts to institutional needs. Subsequently, the web solution was implemented using the agile Scrum framework and the SOA architecture under J2EE technology with a PostgreSQL database engine. Finally, the application was deployed on a Payara server to be evaluated under Nielsen's heuristic usability principles, which allowed the identification of errors and problems of consistency, standardization and functionality, obtaining as a result a usable and accessible application for end users.
Métricas
References
E. d. P. Ascencio Jordán y J. A. Navarro Espinosa, «Importancia de la capacitación y el desarrollo del talento humano en el Ecuador,» Observatorio de la Economía Latinoamericana, p. 207, 2015.
M. V. Alvarado Ortega, La capacitación y su relación con la gestión de calidad de la empresa ALVI SECURITY SCRL. HUÁNUCO, 2020., Lima: Universidad Católica los Ángeles Chimbote, 2020.
F. M. Tacuche Castro, Venta y Tiempo de Capacitación en los Colaboradores de la Empresa Diners club, San Isidro, 2020, Lima: Universidad César Vallejo, 2021.
C. D. Alegría Gómez, Implementación del módulo de Planificación de Capacitaciones del personal para la gerencia de desarrollo corporativo de CNEL EP, Guayaquil: Universidad de Guayaquil, 2015.
P. L. Méndez Yépez, M. F. Zurita Araujo y J. F. Rodríguez Rojas, Sistema Web para Administración de Información de Capacitaciones del CISE (SWAIC), Guayaquil: Escuela Superior Politécnica de Litoral, 2015.
O. J. Condori Cruz, Sistema de Informacion Automatizado para el Control de Capacitaciones en una empresa siderurgica, Ica - Perú: Universidad Nacional “SAN LUIS GONZAGA DE ICA”, 2016.
J. L. Alvarado Santos y K. L. Villafuerte Ponce, Desarrollo de una Aplicación Web para gestionar procesos administrativos de Pymes que se dedican a la oferta de servicios de capacitaciones, Guayaquil: Universidad de Guayaquil, 2017.
Y. R. Calderón Espinoza, Diseño de un Sistema Web de Seguimiento a las Capacitaciones Financieras a microempresarios de la financiera EDYFICAR MOYOBAMBA, Taratopo: Universidad Nacional de San Martín - Tarapoto, 2018.
P. L. Inapaque Valdiviezo, L. M. Portugués Castillo, S. L. Porq¡tugués Castillo y Y. D. Talledo Timana, Implementación de un prototipo Sistema Web de Gestión de Capacitaciones para CAJA MUNICIPAL DE AHORRO Y CRÉDITO DE PAITA S.A., Piura: Universidad Nacional de Piura, 2019.
C. A. Luzuriaga Taday y N. F. Santos Estébanez, Implementación de un Sistema de Control para el Registro de Capacitaciones en el Área de Meteorología de la Dirección de Aviación Civil, Guayaquil: Universidad de Guayaquil, 2020.
B. Vaca, G. Miño, L. Fiallos, R. Saeteros, J. Balseca y R. Aguagallo, Plan estratégico de desarollo institucional 2019-2023, Riobamba, 2019.
D. B. Palacios, Plan Estratégico de Tecnologías de la Información y Comunicación de la Escuela Superior Politecnica de Chimborazo 2020-2023, Ecuador, 2019.
Bitrix24, «Bitrix24,» 2020. [En línea]. Disponible: https://www.bitrix24.es/solutions/hr/knowledge-management-wiki-elearning.php. [Último acceso: 12 10 2020].
OpenERP Spain, «OpenERP Spain,» 2020. [En línea]. Disponible: https://openerpspain.com/que-es-odoo/odoo-sistema-de-gestion-empresarial/. [Último acceso: 12 10 2020].
Odoo, «Odoo,» 2020. [En línea]. Disponible: https://www.odoo.com/es_ES/page/events. [Último acceso: 12 10 2020].
Moodle™, «Moodle,» 2020. [En línea]. Disponible: https://moodle.org/. [Último acceso: 12 10 2020].
Java, «https://www.java.com,» 18 05 2018. [En línea]. Disponible: https://www.java.com/es/about/.
G. Bill, Codenotes for J2EE. EJB, JDBC, JSP, and Servelets, Random House Trade Paperbacks, 2002.
C. Mateu, Desarrollo de Aplicaciones Web, Barcelona: Eureca Media, 2004.
D. Palacios, J. Guamán y S. Contento, «Análisis del rendimiento de librerías de componentes Java Server Faces en el desarrollo de aplicaciones web,» NOVA Sinergia, vol. 1, nº 2, pp. 54-59, 2018.
J. Spurlock , Bootstrap: Responsive Web Development, Primera ed., S. S. L. a. M. Blanchette, Ed., O'Reilly Media, Inc, 2013, p. 128.
E. Barrera, Desarrollo de un Sistema Web Multiplataforma de Gestión de Selección de Personal para el área de Talento Humano, utilizando el Framework Bootstrap, Cuenca, Ecuador, 2018.
J. D. Gauchat, El gran libro de HTML5, CSS3 y Javascript, Primera ed., Barcelona: Marcombo, S.A., 2012.
C. F. Padrón Padrón y . D. R. Lasluisa Arauz, Análisis Comparativo entre HTML5 y Prime Faces para el Desarrollo de Aplicaciones Web. Caso Aplicativo Patronato de Acción Social Nuestra Señora del Monte., 2016.
H. A. Flórez Fernández, «Arquitectura multicapa mediante AJAX y ORM,» Vínculos, vol. 7, nº 1, pp. 3-16, 2010.
D. Sospedra López, C. A. Pina Orozco y A. M. Sanamé Pérez, «Digital de documentos pdf en dispositivos con sistema operativo Android,» Telemática, vol. 17, pp. 13-23, 2018.
Theory, «Geeky Theory,» 2020. [En línea]. Disponible: https://geekytheory.com/curso/json/que-es-y-para-que-sirve-json. [Último acceso: 12 10 2020].
F. Pompa Sourd, «XML, JSON y el intercambio de información,» Anuario Ciencia en la UNAH, vol. 18, nº 1, 2020.
Oracle, «Oracle.com,» 2020. [En línea]. Disponible: https://www.oracle.com/java/technologies/javaee/enterprise-javabeans-technology.html. [Último acceso: 12 10 2020].
Oracle Documentación, «El tutorial de JEE 6,» 2013. [En línea]. Disponible: https://docs.oracle.com/javaee/6/tutorial/doc/gijsz.html.
L. De Seta, «Dos ideas, personas y sofware,» 13 Noviembre 2008. [En línea]. Disponible: https://dosideas.com/noticias/java/314-introduccion-a-los-servicios-web-restfulToledano. [Último acceso: 12 10 2020].
P. Vasudeva, S. Asnika y R. Sudhindra, «RESTful Web Services,» International Journal of Advanced Information Science and Technology (IJAIST), pp. 13-16, 2014.
Grupo de desarrollo global de PostgreSQL, «PostgreSQL: la base de datos relacional de código abierto más avanzada del mundo,» 2020. [En línea]. Disponible: https://www.postgresql.org/about/.
The Apache Software Foundation, «Apache Maven Project,» 2020. [En línea]. Disponible: http://maven.apache.org/. [Último acceso: 13 10 2020].
Payara Services Ltd, «Payara,» 2020. [En línea]. Disponible: https://www.payara.fish/products/payara-platform-community/. [Último acceso: 13 10 2020].
ScrumGuides.org, «Scrum Guides,» 2020. [En línea]. Disponible: https://www.scrumguides.org/scrum-guide.html#definition. [Último acceso: 13 10 2020].
J. Nielsen, «Nielsen Norman Group,» 1 11 1994. [En línea]. Disponible: https://www.nngroup.com/articles/how-to-conduct-a-heuristic-evaluation/. [Último acceso: 8 12 2020].
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Diego Bernardo Palacios Campana, Lourdes Paredes Castelo, Gonzalo Allauca Peñafiel, Pamela Buñay Guisñan, Myrian Narváez Vilema
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright
The authors of the manuscripts will retain their copyright on their articles published in Pespectivas Journal. These rights allow the authors to present their manuscripts in public, prepare derivative works, reproduce them physically by printing and distribute them on their social or research networks. These rights will remain unchanged as long as the authors respect the publication and free access policy of Perspectivas Journal.
Publication Rights
Perspectivas Journal reserves all first publication rights on each of the articles that the authors have sent to its review and publication process. It implies that authors will only exercise their copyright if they state the source and origin of the publication correctly, mainly when they distribute, share, present, or use their articles' total or partial content.